Nu skiner morgonsolen in, vackrare nu än någonsin

Nu har turen kommit till mig att ta över stafettpinnen från pysselmani i Pysselstafettens vår och påsktema.

Jag ska visa hur man lätt gör en fin påskkärrning att hänga i fönstret.

Påskkärrningen går att göra i lite alla möjliga material, vilket gör att man kan ta lite vad man har hemma. Jag har gjort två olika versioner, en med tovat huvud och en med ett huvud av en träkula.


Du behöver: Virkade dukar (finns på loppis), träkulor till huvud och kropp, ull, garn, tråd till upphängning, tovnålar, limpistol och en liten pärla till stopp.


Dessa vackra virkade dukar går att komma över för en tia på loppisar. Har man ingen duk eller loppis kan man ta en rund tygbit. Huvudet har jag våttovat först, Veronica har gjort en bra beskrivning på hur man gör det. Sen har jag torrtovat fast hår, näsa och ögon med tovnålar som finns att köpa bla, på Panduro.

På trähuvudet har jag limmat fast garnhår så här, med en limpistol. Man kan självklart göra precis hur man vill och använda ull till hår eller annat passande material. Beroende på vad man har hemma.

När håret är fastlimmat är det dags att sätta ihop alla delar. Jag har använt en resår liknande smyckestråd, fisklina eller sytråd går lika bra. Trä på en liten pärla längst ner på tråden, trä på kroppen, sen duken/klänningen och till sist huvudet.

Ansiktet målas eller så limmar man fast pärlor eller liknande, kanske paljetter! Jag har målat ögonen med svart hobbylack och limmat fast en röd träpärla med limpistolen som näsa.

Häng upp kärringarna i fönstret och trä en liten trägren genom duken som kvast. Pysslet går självklart att utveckla genom att sätta fast ben och armar.

Hoppas ni tycker att pysslet verkar roligt, jag tänker att det är utmärkt att göra med barn!

Imorgon är det Wildärtan och Sweet Cocoa som tar hand om pysslet.

/Linda

4 tankar på “Nu skiner morgonsolen in, vackrare nu än någonsin

  1. Ja, det är absolut ett pyssel som kan utvecklas och kan bli allt från enkelt barnpyssel till betydligt mer avancerat pyssel. 🙂
    Bra jobbat! 🙂

  2. Fantastiskt ansikte det tovade!
    Man skulle kunna tro att du haft en modell anlitad.
    Eller verkligen känner en riktig häxa…
    Ses på Blåkulla, glöm inte Mysan o kvasten.
    Jag tar med fikat ! 🙂
    Dax att damma av kvast skaftet!
    Vi hörs!

Lämna en kommentar